17 ژانویه 2024- تحقیقات نشان می دهد که جایگزینی غذاهای حیوانی با غذاهای گیاهی ممکن است به طور قابل توجهی خطر بیماری قلبی و دیابت نوع 2 را کاهش دهد.

نتایج این مطالعه ی مروری که در ژورنالBMC Medicine  منتشر شده است، حاصل متاآنالیز 37 مطالعه تا مارس 2023 است که نتایج امیدوارکننده‌ای را برای سلامت قلب و عروق از طریق جایگزینی گوشت و لبنیات با گزینه‌های گیاهی مانند غلات کامل، لوبیا، آجیل، روغن زیتون، میوه‌ها و سبزیجات نشان داد.

یک تیم از محققان آلمانی بر روی شرکت‌کنندگان به طور کلی سالم، که از رژیم‌های حیوانی به رژیم‌های گیاهی تغییر رژیم داده بودند و آن را در درازمدت رعایت کردند، تمرکز نمودند.

این یافته ها حاکی از بهبود واضح در سلامت قلبی عروقی و کاهش خطر ابتلا به دیابت است، به ویژه زمانی که گوشت های فرآوری شده با آجیل یا حبوبات جایگزین شدند.

جایگزینی گوشت های فرآوری شده روزانه با آجیل یا حبوبات منجر به کاهش 25 درصدی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و کاهش 20 درصدی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و مرگ و میر کلی شد.

جایگزینی روزانه یک تخم مرغ با آجیل با کاهش 17 درصدی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی همراه بود و جایگزینی آن با آجیل یا غلات کامل، خطر ابتلا به دیابت نوع دو را 20 درصد کاهش داد.

با این حال، این مطالعه هیچ شواهد قابل توجهی مبنی جایگزینی مرغ، ماهی و صدف، با آجیل و حبوبات، بر کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی پیدا نکرد.

جایگزینی مرغ با غلات کامل منجر به کاهش 13 درصدی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 شد.

محقق ارشد این پروژه، دکتر سابرینا شلزینگر از مرکز دیابت آلمان در دوسلدورف بر مزایای بالقوه جایگزینی غذاهای حیوانی با غذاهای گیاهی تاکید کرده و گفت: این مرور سیستماتیک و متاآنالیز بینش‌هایی را ارائه داد اما به دلیل ماهیت مشاهده‌ای آن، ارائه ی یک علّیت مستقیم بین تعویض غذا و بهبود سلامت قلب و متابولیک را محدود می‌کند.

پوشش رسانه‌ای یافته‌های کلیدی این تحقیق را برجسته کرد، اما برخی از سرفصل‌ها بر روی تخم‌مرغ به‌عنوان تعویض اولیه تمرکز داشتند، در حالی که گوشت‌های فرآوری‌شده تأثیر مهم‌تری بر پیامدهای سلامتی داشتند.

این مطالعه نیازمند تحقیقات بیشتر برای رسیدگی به شکاف‌ها در دانش موجود است، به‌ویژه در مورد تأثیر جایگزینی گوشت و محصولات لبنی، که در این بررسی پوشش داده نشده است.

بنیاد قلب بریتانیا(BHF) با تاکید بر دانش موجود مبنی بر اینکه کاهش مصرف گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده برای سلامت قلب مفید است، از این یافته ها حمایت کرد.

دستورالعمل‌های دولتی در بریتانیا توصیه می‌کنند که گوشت قرمز و فرآوری‌شده را به حداکثر ۷۰گرم در روز محدود کنید و توصیه می‌کند که پروتئین‌های گیاهی را بیشتر در رژیم خود بگنجانید.

در حالی که یک رژیم غذایی گیاهی یا گیاهخواری متعادل می تواند سالم باشد، بنیاد قلب بریتانیاخاطرنشان کرد که یک رژیم غذایی مدیترانه ای سنتی، شامل مقادیر کمی گوشت همراه با پروتئین های گیاهی مانند عدس، آجیل، دانه ها و ماهی نیز با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2024/jan/can-plant-based-food-swaps-lower-heart-disease-and-diabetes-risk.html